Fredagsfoto - Fordon

27 februari 2009
 
 
 Edit Post
Fordon är dagens tema i Fredagsfoto. Fick direkt en idé om vilken bild jag skulle välja, men blev lite osäker på vad definitionen av fordon egentligen är.

Tur att det finns Wikipedia. Där står det att ett fordon är ett hjälpmedel för frakt och transport till lands eller över is, eller på räls. Rent etymologiskt räknas även fartyg som fordon, liksom omvänt. Det finns motordrivna och icke motordrivna fordon.

Hit räknas då tydligen inte luftburna fordon. Nej, de kallas farkoster. Så bilden på luftballongen jag tänkte på passar inte in under temat.

Det blev till att tänka om när det gäller bildvalet. Efter en stunds rotande i arkivet fick det bli en bild från Luxor med flera olika fordon.

PS. Kan inte låta bli att lägga in luftballongen i alla fall. Sorry! DS.



Fler tolkningar av Arbetare hittar du hos Fredagsfoto
 
 
kommentarer: 21 Skicka en kommentar

Hej!

Luftballongen var färggladast, och jag tycker inte man skall lita så blint på vad dom skriver i wikipedia, utan vi kallar den för ett fordon.

Skön helg önskar jag dej

Irene

http://solvarm-tillbakaigteborg.blogspot.com/

Oj, så härligt med luftballong.
Jag som annars är en riktig fegis har alltid haft en önskan om att få prova en sån "farkost".
Ha en bra helg
/Maria

Oj! Vilka härliga bilder på FORDON.
Skulle kunna tänka mig att åka luftballong!

Ha det gott// Nettan

Haha. Tycker du gjorde rätt i att lägga ut luftballongen också. ;)

Vilka härliga fordon! :)

Självklart skulle du lägga upp luftballongen!
Det skulle vara en upplevelse att få testa att flyga det någon gång!

Ha en fin helg och kika gärna in hos mig!

Fina bilder, har alltid drömt om att få åka luftbalong

Fina bilder, speciellt luftballongen. Undrar om man skulle våga ta en tur/Lis

Det där var ett fordon med inte ens en hästkraft tror jag, kraken ser ju halvdöd ut!

Jag skulle nog vilja testa ballongen, jag skulle sväga iväg ungefär som Phileas Fogg.

....och nu tittar jag på fredagsfotot! Jag tänkte visat ett luftskepp först, men det var en farkost förstår. Gillar ditt miljövänliga fordon. Avfallet måste väl gå att använda som gödsel! Trevlig helg!

jag skulle nog ha valt luftballongen att åka med om jag skulle få välja mellan de två:)

Schysst med ett riktigt naturligt fordon, miljövänligt. :)

Vilka kontraster bilderna bjuder på i fråga om fordonsteknik. Fordon som används samtidigt

Vad annorlunda det skulle vara att få testa flyga (säger man så?) luftballong.

Fina bilder. Den första bilden för tankarna direkt efter murens fall i Berlin, då jag var i Polen. Efter ha landat i Szczecin med färjan från Ystad möttes man synen av häst och vagn som kändes väldigt konstigt för en ovan.Även om Sverige och Polen ligger väldigt nära varandra så var den politiska kartan av länderna betydligt avlägsnare.

Båda va kalas fordon, ja och farkost om vi ska va riktigt petiga.

Du tar utmaningen på stort allvar, det gillar jag...;-)
Underbara bilder!

Ditt fordon är mer miljövänligt än mitt!
En skotare används till att både "plocka upp" o frakta timmer.
Luftballong, har jag åkt en gång!! Kanske 10 meter upp i luften o sedan ner igen. Det var häftigt!

Skicka en kommentar